Конспекти уроків із всесвітньої історії




Конспект уроку  всесвітньої історії у 8 класі на тему:
 «Річ Посполита»

Тема: Річ Посполита
Мета: ознайомити учнів з особливостями соціально-економічного , політичного  та культурного розвитку Польщі в XVI – першій половині ст.XVII, визначити особливості зовнішньої політики Речі Посполитої; розвивати вміння аналізувати історичні події та факти, а також опрацьовувати  історичну інформацію, вдосконалювати вміння учнів  встановлювати зв’язки між подіями української та світової історії; виховувати в учнів негативне ставлення до політики експансії.

Тип уроку: комбінований (з використанням методів  критичного мислення)
Обладнання: підручник, історичний атлас, документи, роздавальний матеріал.
Основні поняття та терміни: «Річ Посполита», «фільварок», «магнат», «шляхта», «сейм», «експансія», «унія».
Основні дати та події:
1569 р.- утворення Речі Посполитої
1596 р. – Берестейська унія.
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
·        визначати особливості соціально-економічного розвитку   та державного ладу
          Речі Посполитої;
·        показувати на карті територію Речі Посполитої;
·        характеризувати досягнення польської культури.

Хід уроку
І Актуалізація опорних знань учнів
Впізнайте особу  за описом:
1)Походив із збіднілого дворянського роду й був сином лікаря. Більшу частину свого буремного життя залишався солдатом. Після того як кинув службу зайнявся літературною творчістю, що стала вершиною іспанської літератури XVI ст. (Мігель Сервантес)
2)Народився у провінційному містечку в сім’ї збіднілого торговця. У 21-річному віці він залишив рідний дім, сім’ю і вирушив на пошуки удачі до Лондона, де став актором і драматургом театру «Глобус». ( Вільям Шекспір)



Історичний диктант
1)Вчений, що висловив думку, що Земля разом із планетами обертається навколо нерухомого Сонця. (М.Коперник)
2)Учений-астроном XVI ст.,що був спалений на вогнищі за вироком інквізиції. (Дж. Бруно)
3)Автор слів «Я мислю, отже, я існую». (Рене Декарт)
4)Англійський філософ, автор утопічного роману «Нова Атлантида». (Френсіс Бекон)
5)Автор історичної драми «Генріх IV». (В.Шекспір)
6)Назвіть автора антирицарського роману. (М.Сервантес)
7)Новий художній стиль, що в перекладі означає - вигадливий,дивний.(бароко)
8)Неперевершеним «королем живописців» вважається фламандець…(П.Рубенс)
9)Автор картини «Повернення блудного сина». (Рембрандт)
10)Сконструював телескоп зі збільшенням у 32 рази. (Г.Галілей)

ІІ . Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні на уроці ми вивчатимемо тему «Польська держава».
В курсі історії України ми вже знайомилися з темою «Люблінська унія та утворення Речі Посполитої». Скажіть будь-ласка, що ви знаєте про Польську державу, а чого ще не знаєте?
 + (Знаємо з даної теми)
?(Про що хочу дізнатися)
!(про що дізнався)
Сусід України
Українські землі входили до складу Речі Посполитої
Національний, соціальний і релігійний гніт
Закріпачувала селян
Фільварково-панщинну систему
Шляхетську демократію
Утворення Речі Посполитої
Зовнішню політику
Досягнення польської культури


ІІІ Опрацювання нового навчального матеріалу
1.Економічний розвиток
2.Шляхетська демократія
3.Утворення Речі Посполитої
4.Зовнішня політика

1.     Економічний розвиток .
Метод «Позначки». Читаючи пункт параграфа підручника учні роблять позначки на полях. ( «П» - якщо прочитане підтверджує те, що вони вже знають, « мінус»   - якщо прочитане відрізняється, від того,що учні вже знають, «плюс» - якщо прочитане містить нову інформацію, «?» - якщо інформація бентежить, чи якщо  учні хочуть дізнатися більше.
Висновок:  Польща вивозила в країни Західної Європи сільськогосподарську продукцію. У зв’язку з тим, що земля починає забезпечувати величезні прибутки, землевласники стали захоплювати общинні землі, селянські наділи і створювати фільварки.

       2.Шляхетська демократія.
Метод «Правильні та помилкові твердження» - учні повинні встановити істинні чи хибні запропоновані  твердження. Після ознайомлення з основною інформацією (пункту підручника «шляхетська демократія») повертаємось до тверджень та просимо оцінити їх.
1)    Перехід до фільварково-панщинного господарства сприяв економічному й політичному посиленню шляхти.                                                    (правильне)
2)    На межі XV-XVI ст.. у Польщі завершилось оформлення абсолютної монархії: у країні діяв однопалатний сейм.                                                     (помилкове)
3)    Селяни та міста приймали активну участь в засіданнях сейму.   (помилкове)
4)    Головну роль у сеймі дедалі більше перебирала на себе шляхта.(правильне)
5)    Сейм міг не тільки впливати на рішення короля, але навіть обмежувати його дії.                                                                                                         (правильне)
6)    Сеймики взагалі не впливали на поведінку сейму.                         (помилкове)
7)    Всередині дворянського стану, між можновладцями і шляхтою, точилася боротьба за вплив на короля.                                                             (правильне)
8)    Посилення позицій шляхти мало наслідком введення в дію принципу «вільного вето» (заборони).                                                                (правильне)
Висновок: У той час як у більшості країн формувався абсолютизм, у Польщі зберігалася феодальна  станово-представницька монархія, за якої король обирався і був цілком обмежений сеймом.

3.Утворення Речі Посполитої
За допомогою методу «фішбоун»  учні разом із вчителем опрацьовують питання «Утворення Речі Посполитої». На початку ставиться проблема: Чи було утворення Речі Посполитої закономірним явищем?, яка записується  в голові скелета риби.

Наступне завдання: визначити причини об’єднання Литви та Польщі, які мають бути записані навпроти кісток скелета.

Зовнішні причини(записуються у верхній частині схеми):
1)    На півночі загроза від німецьких лицарів хрестоносців для обох держав;
2)     На сході від Литви загроза з боку московського князівства;
3)     На півдні загроза з боку Кримського Ханства і Туреччини.
Внутрішні причини (записуються у нижній частині схеми):
1)    Литва об'єдналась з католицькою Польщею, «золотий вік» Польщі;
2)    великі державницькі ідеї Польщі;
3)    чорноземи руських просторів.
Висновок: це було закономірним явищем (записується  у хвості скелета риби)

 Картинки по запросу фишбоун
           
4.Зовнішня політика Речі Посполитої
Методом «ключові фрази» учням пропонуються набір ключових фраз  до питання «Зовнішня політика Речі Посполитої», учні працюють в парах і повинні скласти зв’язний текст.
Ключові фрази :
- позиції Польщі посилилися
-відносини з Московською державою
-Лівонська війна
-Смоленська та Чернігово-Сіверська землі
-протистояння зі Швецією
-втрата частини Лівонії
-турецький напрям
-Хотинська війна
-Національно-визвольна війна 1648 р.
-Андрусівське перемир’я
(час виконання 5-8 хв.)

Учитель пропонує учням методом «Прес» дати відповіді на питання:
- Чи дійсно зовнішня політика Польщі носила експансіоністський характер?
-   Чи безупинні війни виснажували країну?

IV Закріплення нових знань та підсумок уроку
Фронтальне опитування.
1)Коли була укладена Люблінська унія?
2)Яка держава була створена в результаті  підписання Люблінської унії?
3) Якими були причини її укладення для обох країн?
4)Який вплив на діяльність польських королів здійснювала польська шляхта?
5)Назвіть напрямки зовнішньої політики Речі Посполитої.

 Заповнення останньої колонки таблиці (Знаю, Хочу знати, Дізнався).
V Домашнє завдання
Опрацювати параграф 17, підготувати повідомлення про розвиток польської культури у XVI-XVII ст.








Немає коментарів:

Дописати коментар